tirsdag 24. januar 2012

Kanelsnurrer!

Etter forespørsel fra ei i klassen, skal jeg nå legge ut oppskrift på kanelsnurrer til dere! De er super gode :) 

Ingredienser:

♥ 600 g mel
♥ 100 g sukker
♥ 1,5 ts kardemomme
♥ 1 ts salt
♥ 1 pk tørrgjær/ 50 g fersk gjær
♥ 75 g smør
♥ 3,5 dl melk

Slik gjør du: 

♥ Bland sammen alt det tørre
♥ Smelt smørret og tilsett melken. Varm opp dette til 37 grader og hell det over gjæren. 
♥ Bland alt sammen og elt i ca. 5 minutter til deigen er smidig
 Hev i ca. 30 minutter
♥ Del deigen i en passe størrelse og kjevl den ut til en firkant(ca. 40x60 cm) Prøv å få den så tynn som mulig! Viktig å bruke godt med mel, så den ikke setter seg fast til benken, da blir det klissete og vanskelig å jobbe med snurrene. 
♥ Smør godt med smør og strø sukker og kanel over.. (enklest å smøre utover smøret om det er rom temperert, da "smelter" det mer utover, i stedet for å klumpe seg).
♥ Rull deigen sammen til en lang pølse og del opp i passende biter
♥ Legg på stekebrett og etterhev i ca. 45 - 60 minutter(dette er viktig skal snurrene bli luftige og fine)
♥ Pensle de med egg og strø med litt sukker eller perlesukker
♥ Stek de midt i ovnen på 200 grader i 10 - 15 minutter(til de har fått en gylden farge)
♥ Pynt gjerne med melis :)

Lånte bilde fra google, siden jeg ikke har noen bilder på den nye dataen

Dette er en veldig god deig og har vært en slager her i huset, både for meg og Erik og de som har vært her på besøk :) Mine snurrer blir ikke veldig store, men det kan ha mye med ovnen å gjøre! 

Fortell meg gjerne om du har prøvd ut oppskriften og hvordan det gikk :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar på bloggen min, jeg setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger og tips fra dere lesere :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...