søndag 19. februar 2012

Fastelaven!

I dag er det fastelavenssøndag og det skal jo selvfølgelig "feires" med boller og krem :) Solen skinner her i Bergen i dag, så er jo helt fantastisk fastelavens vær. Jeg får besøk av noen venner i dag på fastelavensboller, men før det er tid for å "feire" fastelaven skal jeg møte ei venninne fra folkehøgskolen som er på besøk i Bergen i helgen, vi skal ut på cafe og kose oss :) Alt for lenge siden jeg har sett henne, så det skal bli kjempe koselig.

Når jeg kommer hjem er det rett på kjøkkenet og bake super gode fastelavensboller og piske krem og nyte de sammen med godt selskap.

Fastelavensboller

Du trenger:
♥ 200 g smør
♥ 4 dl melk
♥ 50 g gjær/ 1 pose tørrgjær (gjerne søt(rød pakke))
♥ 2 egg
♥ 2 dl sukker
♥ 1 ts salt
♥ 1 kg hvetemel
♥ 2 ts kardemomme
♥ Egg til pensling av bollene
♥ Melis til strø

Fyll:
♥ 1/3 l kremfløte
♥ Jordbærsyltetøy

Slik gjør du: 
♥ Smelt smør, hell i melken og varm opp til ca 40 grader.
♥ Pisk egg og sukker lett
♥ Ha det tørre i en bolle og bland godt sammen før du blander inn det våte.
♥ Elt deigen blank og smidig
♥ Dekk til med plast og hev i ca 25 minutter.
♥ Ta deigen ut av bakebollen og la den hvile et par minutter
♥ Del deigen i 20 - 25 emner og form til boller
♥ Etterheves tildekket på et lunt sted i ca. 40 minutter.
♥ Pensle med pisket egg for å få bollene blanke.
♥ Stekes 8 - 10 minutter midt i ovnen på 210 - 220 grader.
♥ Avkjøles på rist
♥ Nytes med krem og jordbærsyltetøy.

Deigen blir så luftig og fin, og bollene smakte himmelsk! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar på bloggen min, jeg setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger og tips fra dere lesere :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...