søndag 13. februar 2011

Oppskrift på pai!

I dag har jeg prøvd og lage noe nytt, altså bringebærpai :) Den ble vellykket og smakte veldig godt, så bestemte meg for å dele den her med dere :)

Start med og lage bunnen
Du trenger:

  • 200g hvetemel
  • 150g smør
  • 2 ss sukker
  • 2 1/2 ss vann
Du smuldrer smør, mel og sukker sammen. Rør inn vann og la deigen få hvile i kjøleskapet en times tid. Så kjevler du den ut på ett melet bakebord(masse mel, ellers setter den seg fast) og kle bunn og kanter i en rund form(24 cm diameter). Prikk bunnen godt med en gaffel og stek i ca 20 min ved 200 grader. 


 

Sett ned varmen på ovnen til 150 grader når bunnen er ferdig stekt og la paien avkjøle. Imens bunnen avkjøles lages fyllet
Du trenger: 
  • 2dl melk
  • 3-4 egg(Jeg brukte 4)
  • ca 75g hvetemel
  • 60g sukker
  • 1-2 ts vaniljesukker(Jeg brukte 2)
  • Halvtinte bringebær, eller de bær du måtte ønske
  • 1 pakke rød gele (ferdig laget fra Tine)



Ha eggene i en bolle og rør inn mel, sukker og vaniljesukker, rør til den blir glatt. Spe så med melk under visping, og sil den for å få bort klumper. 


Hell røren i paiskallet og sett formen i varm ovn og stek på 150 grader i 40 minutter. Avkjøles. 


Når paien er ferdig og har blitt avkjølt smeltes den ferdigkjøpte gele'en forsiktig over svak varme, trenger ikke være helt klumpfri, men nesten helt flytende. Mens gele'en smeltes fordeler du de halvtinte eller friske bærene over hele paien. Hell så den smeltede gele'en forsiktig over paien. Den stivner igjen i løpet av noen minutter. Sett den i kjøleskapet for at det skal gå raskere.

 Sånn ble resultatet på paien min, og den ble kjempe god :)

-Renate-


3 kommentarer:

  1. mmmm..ser deiiilig ut:)

    SvarSlett
  2. Anonym: Den var veldig god også :)

    SvarSlett
  3. ÅÅÅÅ den må du lage en dag så jeg får smake...
    mmmm så kjempe god ut..

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar på bloggen min, jeg setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger og tips fra dere lesere :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...