søndag 25. mars 2012

En produktiv dag!

Jeg har vært flink i dag og bakt både rundstykker og brød, så nå skal vi kose oss fremover. 

Jeg fikk plutselig bake ånden over meg, så er nesten så jeg har lyst til å bake enda mer, men da tror jeg det må bli kaker eller boller.. Hmm! 

Nå kom solen til Bergen i dag også, har vært helt fantastisk vær her i helgen! Så må vel passe på å ta turen ut og nyte de få solstrålene som titter frem :) 

Oppskrift på grove rundstykker! 

Du trenger: 

 75 g margarin
  2 dl melk
  2 dl vann
  1/2 ts salt
  50 g gjær
  3 dl sammalt hvetemel, grovt(pleier å bruke litt fint også)
 1 dl havregryn
  Ca 7 dl hvetemel, siktet

Slik gjør du:

 Smelt margarin
 Varm margarin, melk og vann til 37 grader og hell dette i bakebollen
 Tilsett salt
 Rør ut gjæren i deigvesken
 Tilsett sammalt hvetemel og havregryn
 Ha i hvetemel, litt om gangen, til du får en smidig deig som ikke er for løs, men heller ikke for fast. Kjenn på deigen og vurder om den er passe fast. 
 Sett deigen til heving i bakebollen i 25 minutter med et håndkle over
 Skru ovnen på 220 grader
 Legg deigen på bakebordet og kna deigen og form den til en stor rund bolle. 
 Trill bollen til en pølse som deles i 16 stykker og trill dem til boller. 
 Etterhev i 25 minutter
 Nyt! 

Smaker utrolig godt med brunost eller hjemmelaget jordbærsyltetøy! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar på bloggen min, jeg setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger og tips fra dere lesere :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...